EBF Conference 2014 Blog

EBF Conference 2014 Blog

Het is vrijdagochtend rond half 10. De wind blaast vol in mijn gezicht. Vanzelfsprekend ook, want het is immers begin oktober. Toch zit ik niet op de fiets naar college, ik zit onderuitgezakt in een theaterstoel in Martiniplaza.

De EBF Conference begint dit jaar met een razendsnelle reis door de tijd. De combinatie van de beelden en de wind doen geloven dat ik echt door de eeuwen vlieg, totdat ik tot stilstand kom op 4 oktober 2014. Vandaag wordt niet teruggekeken, maar vooruit. Face the Future is het credo.

De plenaire sessie wordt afgetrapt door trendwatcher Federico Pistono. De Italiaan, niet veel ouder dan het gemiddelde studentenpubliek, vraagt de zaal om na te denken wat zij doet om de wereld te verbeteren. Dan vertelt hij over zijn eigen ervaringen en zijn initiatief voor een online platform waarop gebruikers cursussen kunnen aanbieden en volgen. Het enige dat mensen nodig hebben om te leren is volgens Pistono een internet verbinding.

Na een inspirerende opening volgt een lezing van Guy Wollaert, Chief Technical Officer bij Coca-Cola. Zijn verhaal gaat met name over de verantwoordelijkheid van bedrijven om ook een sociale en duurzame bijdrage te leveren. Coca-Cola is volgens Wollaert een van de voorlopers op dit gebied.

De groep van zo’n 600 deelnemers wordt vervolgens opgesplitst. De ene groep volgt lezingen met een bedrijfskundige achtergrond. Bij de economische lezingen wordt op dat moment door de Tsjechische econoom Tomas Sedlacek de vergelijking getrokken tussen economie en bier. Op vrijdagavond kun je onder het genot van bier, in het verhaal van Sedlacek ook te vervangen voor geld, extra lang door dansen. Deze schuld moet je de volgende ochtend terugbetalen met hoofdpijn en vermoeidheid. Net de economische wereld.

Tijdens de lunch is er de mogelijkheid om het eerste deel van de dag rustig door te nemen met andere studenten. Een aantal van hen schuift op datzelfde moment aan bij een van de bedrijventafels om zich tijdens het eten te laten informeren over de mogelijkheden bij deze bedrijven.

Na de hele ochtend gezeten te hebben, zoek ik vol energie de ruimte op waar een interactieve workshop van Unilever zal worden gegeven. Andere deelnemers volgen op dat moment ook workshops van de meest uiteenlopende bedrijven. In anderhalf uur moet ik samen met vier andere studenten met een nieuw product in de calvé-lijn op de proppen komen. Een pindavrije pindakaas zorgt voor hilariteit, maar blijkt uiteindelijk wel het innovatiefst.

Voor het laatste deel van het congres zoek ik opnieuw een plek op de eerste rij in het theater. Just Spee, CEO van Endemol, geeft een inkijk in de wondere wereld van televisie en legt uit hoe groot het belang van innovatie voor zijn bedrijf is. Farid Tabarki geeft de laatste lezing en eindigt met een opbeurende boodschap. De wereld is een ruwe diamant en wij moeten hem slijpen en goed verzorgen.

Als kers op de taart geven vier studenten en tevens startende ondernemers een pitch over hun innovatieve idee. De toekomst komt wel heel dichtbij wanneer er gesproken wordt over een bol waarmee alle apparaten in een huis te besturen zijn. Het bedrijf dat een fiets ontwikkelt die met een 3D-printer thuis te printen is, wordt door het publiek uiteindelijk als winnaar aangewezen. Na de gebruikelijke borrel verlaat ik omstreeks 19.00 uur Martiniplaza weer. Opnieuw voel ik een frisse wind waaien.

 

– Stefan Kapell

Share this post